Onder een stralende zon stonden er 64 deelnemers te trappelen om aan hun derde racedag van het seizoen te beginnen en de plaats van afspraak was uiteraard opnieuw Circuit Zolder. Het was opnieuw een meer dan geslaagde dag en dat in zeer zomerse omstandigheden.

Organisator Hans Van de Ven is een tevreden man. “We zitten met 64 deelnemers perfect op schema. Met 38 deelnemers in de CUP merken we dat er veel interesse is om de stap te zetten van het vrij rijden naar wedstrijdrijden. Deze formule laat de deelnemers toe op een rustige manier te wennen aan het racen. Een 30-tal deelnemers in de SUPERCUP is perfect omdat we daar rond de 10 startlijnen willen blijven

TRAININGEN

In de Cup is het superbike-rijder Niek Schmitt die de snelste tijd op de klokken zet, voor nieuwkomer Steven Dierckx en Fedrik Matthijs. De snelste in de supersport klasse is uiteindelijk Raf De Groof die met een 1’41’126 de polepositie pakt. In de Supercup topt Yan Ancia de lijst met een 1’34’413, voor de Nederlander Davy Thoonen die uiteindelijk strandt op 3 tienden. Carl Van Gysel vervolledigt de eerste startlijn.

RACE 1 CUP

Kanonstart van Geoffrey Possen die het tempo strak houdt en onbedreigd als winnaar over de lijn rijdt, voor Niek Schmit en Steven Dierckx. Fedrik Matthijs valt terug naar een 6de plaats wegens een jumpstart.

Steven Dierckx: “Het was super om na een hele lange tijd nog eens te kunnen racen. Dit is waar ik naar op zoek ben. Niet te veel rompslomp, Hans Van de Ven die het allemaal perfect in handen heeft en het op een sublieme wijze orkestreert. Super om op deze manier je hobby te kunnen doen.

Bij de supersports houdt Jordy Geers Diego Claeys af met polesitter Raf De Groof die het podium vervolledigd.

Yan heerst soeverein

RACE 1 SUPERCUP

Van bij de start gaat Yan Ancia er als een speer vandoor, met rondetijden onder de 1min33! Thoonen en Van Gysel klampen nog even aan, maar na drie rondjes heeft Yan al 12 seconden voor op de nummer 4 en 5. Wie doet Yan wat? At the end…. Niemand! Yan heerst soeverein over Circuit Zolder!

In de supersport is het voor Gian Mertens op de Kalex zeker geen walk-over. Maarten de Jongh weert zich als een duiveltje in een wijwatervat, maar moet uiteindelijk zijn meerdere erkennen in de Kalex rijder. Davy Janssens sluit af op een verdienstelijke 3de plaats voor Jef Van Calster.

Gian Mertens: ”Ik had graag wat meer willen battlen met de superbike-rijders voor mij, maar de Kalex mist wat topsnelheid. Ik kom een dikke seconde tekort om me te meten met de top 5 in de superbikes. Maar wat een zalige motor is die Kalex. Ik heb me heel goed geamuseerd en dat is nog altijd het belangrijkste”

RACE 2 CUP

Kan Fedrik Matthijs zijn frustraties vanwege de valse start in race 1 omzetten in een goed resultaat? Jawel, maar nu was het de winnaar van race 1 Geoffrey Possen die zich liet vangen door een valse start. De rest kwam goed weg en zagen een duidelijke overwinning van Niek Schmitt, die BMW-rijders Matthys en Dierckx voorafging. In de supersport klasse krijgen we hetzelfde podium als race 1.

RACE 2 SUPERCUP

Ook in race 2 staat er geen maat op Yan Ancia. Hij krijgt met Davy Thoonen en Charl Van Gysel dezelfde mannen links en rechts naast hem op het podium.  In de supersport heerst Gian Mertens ook in race 2. Alleen de derde podiumtrede gaat deze keer naar Arno Verstrepen ipv Davy Janssens.

Wally Jacobs ( 12de op de Suzuki GSX-R1000 ): “Superfijne dag hier in Zolder. Dikke wedstrijd gereden, maar ik was op oude banden gestart en dat liet zich bij deze temperatuur toch wel voelen. Ik heb speciaal voor de Witte de race afgesloten met een dikke wheelie.”

De derde race van de Zolder Sprint Series was wederom een perfecte dag, met geen incidenten en veel racefun en veel tevreden rijders.

Laatste afspraak van het seizoen is op donderdag 15 september.