De eerste manche van de Zolder Endurance Trophy van de Motorsportschool.com op Circuit Zolder werd vrijdag 28 april een groot succes. 40 teams vonden hun weg naar de eerste short endurance van het seizoen. De race zelf bleef spannend tot op de meet en de zege was voor Team 111, terwijl Moto’s Tom Serneels Racing de zege in Supersport pakte.

De paddock van de eerste short endurance race van het seizoen gonsde al vrij vroeg van de bedrijvigheid want naast de uithoudingswedstrijd in de namiddag, kon er ook vrij gereden waren. Meer dan 200 deelnemers dienden zich op Circuit Zolder aan en de schitterende lentezon zorgde voor de kers op de taart. 40 deelnemers stoomden zich klaar voor de wedstrijd met start om 15:00 uur en finish om 17:00 uur.

Promotor Hans van de Ven: “Dit is een democratische manier om aan motorsport te doen. Het concept is eenvoudig, met name een warm-up van 20 minuten, gevolgd door drie korte kwalificatiesessies van dezelfde lengte, waarbij de snelste chrono de startgrid bepaalt. Net voor de race is er dan nog een warm-up. De race zelf duurt twee uur, met drie verplichte pitstops, waarbij de rijders niet van motorfiets wisselen, maar waarbij ieder teamlid over zijn eigen moto beschikt. Het komt er juist op aan de transponder te wisselen en de pitstop is afgelopen. Het startveld is onderverdeeld in twee klassen, de Superbikes vanaf 1000 cc en de Supersports tot 600 cc.”

Opvallend, de deelnemerslijst telt bekende namen, zoals Livio Loi (#777 BEM Racing Team), maar ook echte debutanten, met alles ertussen en ook de dames laten zich niet onbetuigd. De Italiaanse Belg Livio Loi, die onder meer de Amerikaanse Moto3-wedstrijd in Indianpolis in 2015 won, tekende rond het middaguur voor de polepositie van de eerste race van het seizoen 2022.

Livio Loi: “Vorig jaar heb ik het Italiaanse Supersport 600 kampioenschap gereden, maar dit seizoen ben ik nog aan het zoeken. Daarom hou ik mijn conditie op pijl met een deelname aan dit sympathieke kampioenschap, waarvan de organisator mij ook altijd gesteund heeft en het is en blijft leuk racen.”

Debutanten en routiniers
Op de startgrid keken ook enkele debutanten reikhalzend naar hun eerste wedstrijd uit, waaronder Yannick Hoebers (#88 Flying Eagles):

Yannick Hoebers:“Super toch, ondanks het feit dat we tijdens de chronoritten een probleem hadden, staan we hier voor de eerste race van ons leven op de startgrid. Ik ben wel wat nerveus, maar dat zal wel verdwijnen eens de race vertrokken is.”

Ook dames vinden hun weg naar de Zolder Endurance Trophy, met onder meer de Nederlandse Nadieh Schoots (#40 Rebel Racing).

Nadieh Schoots: “Ik rij al twaalf jaar en dit is een perfect kampioenschap om in het ritme te blijven. Ik heb al heel wat gereden en hoop om volgend seizoen de TT op het Isle of Man te rijden. Ik rij deze race overigens alleen en ook dat behoort dus tot de mogelijkheden.”

De wedstrijd zelf verliep zonder incidenten en de zege ging naar Team 111 (Larmenier-Boelens), meteen ook winnaar in de klasse Superbike. AR Racing (Van der Lee-Kleiweg) tikte als tweede aan, voor de winnaars in de Supersport, Moto’s Tom Serneels Racing (De Jongh-Verstrepen). Garage Heyrman (Heyrman-Heyrman), vierde algemeen, vervolledigde het podium in Superbike, terwijl Chick & Chips (Danneels-Vancalster) en Derous-De Wever van het gelijknamige team als tweede en derde aantikten in Supersport.

Klik hier om het foto album te bekijken

Volledige uitslagen: zodra beschikbaar

Volgende afspraak Van Sprint Cup op 19 mei op Circuit Zolder. Op 8 augustus volgt de tweede van vier uithoudingswedstrijden, ook op het Limburgse asfalt.