-          Team 111 en TDM Racing Team/WBB kampioen 2023 in respectievelijk klasse Superbike en klasse Supersport

-          Laatste zeges op Circuit Zolder voor Mototech GYTR Pro Shop en MSD Racing

Circuit Zolder, 14 september 2023. Na een seizoen met de jubileumwedstrijd ‘500 Kilometer van Zolder’ viel de beslissing in de titelstrijd van de Zolder Endurance Trophy slechts op de meet van de laatste race. De vierde en laatste afspraak van de Zolder Endurance Trophy 2023 was opnieuw een race over 120 minuten en de laatste zeges van het seizoen gingen naar Mototech GYTR Pro Shop in Superbike en MSD Racing in Supersport. Het grootste feest vond echter plaats in de boxen van Team 111 en van TDM Racing Team/WBB, want zij zijn de kampioenen van het seizoen 2023 in respectievelijk de klasse Superbike en de klasse Supersport. Wat er nu nog rest is de finale van de Zolder Sprint Series over exact één week, op donderdag 21 september en ook daar mogen we ons aan spektakel verwachten.

Met vijf waren ze nog, de titelpretendenten in de klasse Superbike van het seizoen 2023 en het was het nummer twee in het klassement, WBB Racing met het duo Adam-Gerein (BMW S1000 RR) dat naar de laatste polepositie van het seizoen reed. Zij reden vervolgens een mooie race, eindigden derde in de einduitslag, maar moeten zich dit seizoen met de titel van vicekampioen tevredenstellen. “Maar we zijn toch tevreden, na een mooi en regelmatig seizoen”, klonk het in het kamp van WBB Racing.

Vooraan in de race ontspon zich al snel een gevecht tussen vijf teams, waarvan Mototech GYTR Pro Shop de snelste zou blijken, al waren de onderlinge verschillen nooit groot. Het duo Maes-Drieghe (Yamaha R1) won de wedstrijd, voor de regerende kampioenen die hun titel dus verlengen: Team 111 van Johan Larminier en Sander Claessen.

We hebben een zeer regelmatig seizoen achter de rug, met een wat matige start, maar daarna ging het beter en beter”, vertelden de kampioenen in koor. “Natuurlijk reden we deze laatste wedstrijd met het kampioenschap in het achterhoofd, want tweemaal op rij de titel kunnen winnen, is zeer uitzonderlijk. Wij zijn zeer blij, temeer dat we het met een nieuwe motorfiets doen, de Aprilia RSV4. Met dank ook aan alle teamleden en onze vrienden, die ons dit jaar weer enorm gesteund hebben.”

Mototech GYTR Pro Shop reed dus naar de winst en de derde plaats in het kampioenschap, voor de nieuwe kampioenen van Team 111 en de vicekampioenen WBB Racing. De vierde plaats in de slotrace was voor Trax racing Team en Alteco TD Parket mocht het seizoen met een top 5 afsluiten.

TDM Racing Team/WBB en MSD Racing aan het feest in Supersport

Bij de motoren tot 600 cc was de laatste zege van het seizoen voor het Derous-Parmentier (Kawasaki ZX-6R/Suzuki GSX-R1), voor Bizon Racing en BEM 2, met respectievelijk Janssens-Ou (Yamaha R6 / Honda CBR 600) en Briers-Serre (Suzuki GSX-R600 / Kawasaki ZX-6R) aan het stuur van de motoren. De kampioenen van het seizoen 2023 tikten uiteindelijk als vierde aan. Voor TDM Racing Team/WBB, met Bastien Van Vaerenbergh en Maxence Doclot-Chiry op hun Yamaha R6 en Kawasaki ZX-6R werd het nagelbijten tot op de meet:

“We hadden geen makkelijke dag, want de stress met het oog op de titel zat er toch wel een beetje in. Het was zo’n dubbel gevoel, met één oog op de race en het ander op de tussenstand in het kampioenschap.

We zijn nieuwkomers in dit schitterende kampioenschap en we zijn dan ook erg blij met de titel! En nu gaan we zoals het in de traditie past goed vieren.”

De volgende afspraak van de motorsportschool.com is de slotmeeting van de Zolder Sprint Series en dat over exact een week, op donderdag 21 september.

Foto’s: © Bram Machiels / Frederik Herregods / Ivan Tarantsov

Uitslagen: