VAN ZON Sprint Series

Sportief reglement Van Zon Sprint Series

1/ Wie kan deelnemen ?

Iedereen kan deelnemen aan de Van Zon Sprint Series. Er is geen vergunning vereist maar vergunninghouders MSZ, OWC, BMB, KNMV hebben het voordeel gedekt te zijn door hun lichamelijke ongevallenverzekering.

2/ Indelingen deelnemers
De indeling van de deelnemers gebeurd op basis van ervaring en rondetijden.

Een eerste indeling wordt gemaakt bij de inschrijving. Een verdere opdeling voor de wedstrijden wordt gemaakt na de tijdstrainingen. Het volledige veld op in 2 gedeeld.                De snelste rijders rijden in de Supercup ( vroegere A-reeks ) en de minst snelle rijders    rijden in de Cup ( vroegere B-reeks ).

3/ Programma

Iedere rijder rijdt op een wedstrijddag 2 trainingen van 25 minuten en 2 wedstrijden over    9 ronden.

4/ Rijderbriefing

Iedere rijder is verplicht zich aan te bieden voor de rijderbriefing. Tijdstip en locatie worden vermeld op de timing en medegedeeld aan de rijders bij de inschrijving.

5/ Wedstrijden

De wedstrijden worden verreden over 9 ronden. Voor de eerste wedstrijd van zowel Supercup als Cup wordt gereden volgens de trainingsuitslag. De startgrid voor de eerste wedstrijden worden aan de rijders meegegeven tijdens de briefing.

Voor de 2de wedstrijd van de Supercup en de Cup worden de beste 3 rijders van de Cup 600 en de beste 3 rijders van de Cup 1000 doorgeschoven naar de Supercup-wedstrijd.

De laatste 3 rijders van de Supercup 1000 en de Supercup 600 worden teruggezet naar de Cup-wedstrijd.

6/ Gesloten rijderspark

Rijders worden altijd TEN LAATSTE 5 minuten voor aanvang van de wedstrijd in het gesloten rijderspark verwacht. Rijders die zich te laat aanbieden worden onherroepelijk naar de laatste plaats op de startgrid verwezen.

7/ Startprocédure

Op een signaal van de koersdirectie vertrekken alle rijders uit het gesloten rijderspark voor 2 opwarmronden. Zij vertrekken één voor één en het is uitdrukkelijk verboden elkaar in te halen tijdens de 2 opwarmronden.

Na de 2 opwarmronden stellen de rijders zich op op de startgrid waarbij de snelste man op de eerste rij staat aan de rechterkant van de piste.

Bij droog weer start de wedstrijd van de Supercup met de lichten. De wedstrijd van de Cup wordt gestart met de vlaggen.

Bij nat weer wordt zowel de wedstrijd van de Supercup als de wedstrijd van de Cup gestart met de vlaggen.

8/ Code rood

Bij een rode vlag in de eerste ronde komen de rijders onmiddellijk terug de pitlane binnen gereden en nemen hun plaats weer in in het gesloten rijderspark. Daar wordt gewacht op een beslissing van de koersdirectie om de wedstrijd al dan niet terug te hervatten. Hiervoor wordt geen garantie gegeven.

9/ Klachten

Alle sportieve beslissingen worden door de organisatie weloverwogen genomen en zijn op geen enkele manier aanvechtbaar.

10/ Podium

Na afloop van de wedstrijddag is er rond 17u30 een podium voorzien op het terrras van de OTO-BAR. Er zijn voor de Supercup en de Cup bekers voorzien. De podia worden allebei opgesplitst in 600 en 1000.

11/ Klassement

Na elke wedstrijd worden er aan de piloten van de Cup en de Supercup punten gegeven. Puntentelling : 25 – 20 – 16 – 13 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1

Piloten die aan de wedstrijden van Club MET deelnemen en aan de Van Zon Sprint Series komen ook nog in aanmerking voor een combiné-klassement dat op het einde van het seizoen de succesrijkste piloot van de Motorsportschool bekroont.

 

Technisch reglement Van Zon Sprint Series

1/ Verantwoordelijkheid van de rijder
Deelnemer is en blijft zelf te allen tijde hoofdverantwoordelijk voor het in een perfecte technische staat verkeren van zijn complete motor en aan het voldoen aan het technisch reglement van de Van Zon Sprint Series 2013.

2/ Klasse-indelingen
Voor Van Zon Sprint Series worden de volgende klasse-indelingen gehanteerd.

SuperCup 600 - Cup 600

tot 600 cc. -     4 takt -  maximaal 4 cilinders -  maximaal  6 versnellingen

600 - 675 cc. - 4 takt – maximaal 3 cilinders -  maximaal  6 versnellingen

675 - 750 cc. - 4 takt – maximaal 2 cilinders -  maximaal  6 versnellingen

SuperCup 1000 - Cup 1000
600 - 1000 cc. - 4 takt -  maximaal 4 cilinders -  maximaal  6 versnellingen

750 - 1200 cc. - 4 takt -  maximaal 2 cilinders -  maximaal  6 versnellingen


3/ Rijnummers
Een rijnummer met contrasterende ondergrond dient aan de voorzijde te worden aangebracht.

4/ Borgen
De volgende delen dienen geborgd te zijn:
- olie vul- en aftappluggen
- oliefilter en oliedeksels
- remtangen en remverankeringen
- indien mogelijk borgpennen van de remblokken

5/ Uitlaatdempers en geluidsnorm
Uitlaatsystemen en uitlaatdempers dienen te voldoen aan de bepalingen met betrekking tot de geluidmeting per circuit. De uitlaatdemper mag niet voorbij het achterwiel steken. Voor de wedstrijden van Van Zon Sprint Series op Circuit Zolder is er geen geluidslimiet vastgesteld. Wij vragen echter van alle deelnemers enige redelijkheid op dit vlak.

6/ Luchtfilter
Het gebruik van het type luchtfilter is vrij.

7/ Koelmiddel
Er is alleen water in het koelsysteem toegestaan, geen enkele andere vorm van koelmiddel is toegestaan.

8/ Clip-ons
Open clip-on einden dienen opgevuld te zijn met slijtvast materiaal. Clip-ons, voorspatbord en voorwiel mogen bij geen enkele uitslag en over de gehele veeruitslag de stroomlijn raken.

9/ Koppeling- en voorremhendel
Koppeling- en voorremhendel moeten eindigen in een bolvorm.

10/ Gashendel
Gashendel dient van het zelfsluitende type te zijn.

11/ Remmen
Motoren dienen te beschikken over minimaal twee goed werkende remmen, één op het voorwiel en één op het achterwiel.

12/ Banden
De bandenkeuze is vrij, dit betekent dat er met slickbanden, profielbanden en regenbanden gereden mag worden. Ook het bandenmerk waarmee gereden wordt is volledig vrij.

Tip: monteer aluminium haakse ventielen in de velgen hierdoor wordt het makkelijker om je bandenspanning te meten. (Niet verplicht).

13/ Bandenkeuze
De Van Zon Sprint Series worden verreden als een “wet race”.
De rijder en/of het team zijn zelf verantwoordelijk voor haar of zijn bandenkeuze tijdens training en wedstrijd. De training of wedstrijd zal niet worden gestopt bij wisselende atmosferische omstandigheden. Calamiteiten uitgezonderd.

14/ Middenbok en zijsteun
Het verwijderen van de middenbok en zijsteun is verplicht.

15/ Uitrusting
Alleen het dragen van een eendelige leren overal is toegestaan. Combipakken welke met een ritssluiting aan elkaar bevestigd zijn niet toegestaan zijn. Het dragen van een rugbeschermer, leren motorlaarzen en leren motorhandschoenen is verplicht.

16/ Helmen
Helm dient voorzien te zijn van het keurmerk ECE.22.05.
Het keurmerk dient leesbaar in de helm aanwezig te zijn.

17/ Gedrag bij valpartij
Na iedere valpartij dient de rijder zich te melden bij de medische dienst. Pas nadat de medische dienst de rijder medisch akkoord heeft bevonden mag zij / hij weer deelnemen aan training of wedstrijd.

Inschrijven




Omschrijving Van Zon Sprint Series Club MET