De finale manche van de Zolder Endurance Trophy van de Motorsportschool.com op Circuit Zolder was meteen de afsluiter van het motorseizoen 2022. De laatste 2-uurswedstrijd bepaalde niet enkel de laatste zeges en podia van het seizoen, ook de titels in de klassen Superbike en Supersport werden uitgedeeld. Team 111 in Superbike en Derous-Dewever in Supersport zijn de kampioenen 2022 in de Zolder Endurance Trophy, terwijl de winnaars van de laatste wedstrijd luisterden naar de namen WBB Racing Team in Superbike en Lunatic in Supersport.

Circuit Zolder lag er ’s morgens nog vochtig bij en net voor de middag gingen de hemelsluizen helemaal open, wat maakte dat ondanks een fijne najaarszon bij de start de omloop niet meteen opdroogde. Alle deelnemers gingen dan ook op regenbanden van start.

De regenwolken maakten net voor de start plaats voor de zon, maar de piste bleef nog behoorlijk lang nat, waarbij de bandenkeuze in de loop van de twee uur durende race van team tot team verschilde. “Wij reden met het oog op de titel”, vertelde Johan Larmenier van team 111 na de finish, “en dus maakten wij een wat conservatieve keuze qua banden, met regenbanden, daar waar anderen inderdaad op slicks het einde van de race afwerkten. Voor ons was de titel inderdaad het belangrijkste en dus speelden we op veilig.”

WBB wint de laatste

Team 111 met Johan Larmenier en Didier Boelens op de Yamaha R1 werden vierde in de wedstrijd, een plaats die dus volstond voor de titel. De laatste race zelf was algemeen en in de klasse Superbike een kolfje naar de hand van het WBB Racing Team, met Raphael Gerin en Patrice Paulis op de BMW S1000RR. Zij haalden het voor BEM 2 Racing (Jacobs-Demuylder/Suzuki) en NM Racing (Jacobs-Hoebers/Suzuki).

In Supersport ging de titel na de laatste 120 minuten naar Koen Dewever en Kris Deroes (Kawasaki), terwijl de laatste zege van het seizoen weggelegd was voor Lunatic (Raf Degroof-Nico Lemmens/Yamaha).

Kersvers kampioen Koen Dewever was uiteraard zeer tevreden. “We hebben met een derde plek in zeer moeilijke omstandigheden de titel niet gestolen. Uiteraard hebben we niet alle risico’s genomen.”

Vermelden we nog dat de tweede plaats in Supersport was voor Arno Deroes en Jonathan Bourgeois (Kawasaki).