Finalemeeting van de Zolder Sprint Series huldigt laatste winnaars en de kampioenen 2022

1. Yan Ancia en Niek Schmitt pakken de algemene zeges in beide races van Supercup en Cup
  2. Maarten De Jongh en Diego Claeys snelste in de Supersport-klassen van Supercup en Cup

Circuit Zolder, 15 september 2022. Nu de zomer stilaan achter de rug is, was het meteen weer tijd om te gaan races op twee wielen in de Zolder Sprint Series. 55 deelnemers konden zich meten op een droge Limburgse omloop voor de laatste sprintwedstrijden van het seizoen, wat betreft de uithoudingsraces staan er nog twee afspraken op de kalender. De laatste meeting op Circuit Zolder was meteen de beslissende meeting in de diverse klassen van de sprintcompetities en op het einde van de dag kon er dus gevierd worden.

Op Circuit Zolder vond vandaag de laatste manche van de Zolder Sprint Series 2022 plaats. Op het programma stonden opnieuw vier sprintwedstrijden, twee voor de ‘Cup’ en twee voor de ‘Supercup’, allemaal als onderdeel van het Vlaams kampioenschap motoren snelheid.

Een opvallende gast in Zolder was Dennis Praet, de Belgische meervoudig wereldkampioen skydiven, zowel indoor als outdoor. “Ik ben inderdaad via het Belgisch leger actief als topsporter en met ons Hayabusa Skydive Team hebben we al meerdere wereldtitels behaald. Maar daarnaast kruip ik graag op de motorfiets om hier te komen racen. Als kind was ik al door motoren gefascineerd en zodra ik een rijbewijs had reed ik rond, tot de dag dat iemand me vroeg waarom ik niet op circuit ging racen. Een jaar of vijf geleden ben ik dan begonnen met racen en ik ben het blijven doen. Ik heb ondertussen mijn plek in de top 10 en dat is geweldig!

Ancia en De Jongh pakken de titels in Supercup

Na de middag en de chronoritten was het op Circuit Zolder tijd voor de wedstrijden, met als eerste afspraak de Supercup over negen ronden. Yan Ancia was niet te kloppen, met niet alleen een zege in de eerste race op zijn BMW S1000 RR, maar ook in de tweede race kwam hij als eerste over de meet en niet verrassend, Ancia werd ook meteen de nieuwe kampioen. Maarten De Jongh (KAWASAKI ZX-6R) deed hetzelfde in de klasse Supersport in de wedstrijden van de Supercup en kroonde zich logischerwijze ook tot kampioen. In de Superbike-klasse gingen de ereplaatsen naar Nicky De Wit (Kawasaki) en Ouri Bikkems (BMW) in de eerste race en zij deden het in omgekeerde volgorde in race 2. In de klasse Supersport waren de overige podiumplaatsen voor Arno Verstrepen (Yamaha) en Levi Badie (Kwasaki) in de eerste afspraak en zij deden het ook opnieuw in de tweede race en net zoals in Superbike in omgekeerde volgorde.

Yan Ancia: “Ik heb deze titel als ambitie in mijn agenda ingeschreven en ben zeer tevreden, al besef ik dat er nog marge inzit, zoals vandaag met de rondetijden. Ik ben uiteraard heel gelukkig met mijn titel en wil iedereen bedanken die bij dit succes betrokken was.”

Maarten De Jongh: “Regelmaat en snelheid, dat waren de sleutels om deze titel te behalen en uiteraard ben ik zeer tevreden!

Possen en Geers kampioenen in de Cup!

Ook de Cup-rijders waren actief op Zolder met eveneens twee sprints over negen ronden. Niek Schmitt (Yamaha) was de snelste man in de eerste race, voor Fedrik Mattys (BMW) en Geoffrey Possen (Yamaha). Hetzelfde podium kregen we in de tweede race en dat was voldoende voor Possen om zijn titel veilig te stellen. Diego Claeys (Honda) won de eerste race in de klasse Supersport, voor Sven Vanoppen (Honda) en Peter Boes (Yamaha). Diezelfde Claeys deed het opnieuw in race 2, voor Jordy Geers (Yamaha) en Sven Vanoppen. Geers krijgt de bekers voor zijn titel.

Geoffrey Possen: “Mijn vrienden hebben me lang gemotiveerd om te gaan racen en voilà, ik kan het dus ook, al was het zeker nog spannend op het einde. Ik kom hier zeker terug!”

Jordy Geers: “Misschien moet ik volgend jaar eens proberen om een klasse hoger te gaan racen, want dit ligt me echt wel. En het kampioenschap is zeer goed georganiseerd.

De volgende afspraak van het seizoen is de voorlaatste uithoudingsrace van het seizoen, op donderdag 22 september, uiteraard op Circuit Zolder.

Resultaten op www.raceresults.nu –

Foto’s voor mediagebruik: MSMedia / @msmedia.social / www.msmedia.social