Omschrijving cursussen

NIVEAU 1 Zolder

Altijd al gedroomd om met je motor op circuit te rijden maar je durft eigenlijk niet goed ? Dan is het niveau 1 jou op het lijf geschreven.

Tijdens een volledige dag op circuit brengen we jou de basisbeginselen bij van het sportief motorrijden. Dit alles uiteraard in de meest veilige omstandigheden.

We beginnen ‘s morgens met een briefing om ons daarna klaar te maken voor de eerste van in totaal 5 sessies circuitrijden. Deze circuitsessies worden afgewisseld met 3 theoriesessies waarbij de nadruk ligt op zitpositie op de motor, rijlijnen en remtechniek.

Alle circuitsessies worden steeds gereden onder begeleiding van 2 instructeurs per groep van 10 rijders. Dit geeft ook de mogelijkheid aan de instructeurs om alvast wat individuele bevindingen te delen met de deelnemers aan het niveau 1

NIVEAU 1+ Zolder

Zelfs al kan je na niveau 1 een beetje sportiever met je motor over het circuit dan nog voelen de meeste zich niet helemaal op hun gemak om deel te nemen aan het vrij rijden.

Het niveau1+ is daarom DE ideale voorbereiding op het vrij rijden. Het concept is gebaseerd op dat van niveau1 maar het tempo wordt wat opgetrokken.

Ook hier zijn er 5 circuitsessies voorzien die ook hier worden afgewisseld met 3 theoriesessies. Op het niveau1+ worden de eerste 3 sessies gereden MET instructeur en de laatste 2 sessies ZONDER instructeur… dus echt vrij rijden. De instructeurs blijven uiteraard wel de ganse dag ter beschikking van alle rijders.

Voor de cursus niveau 1+ gaan we ervan uit dat iedere deelnemer de basisbeginselen van het circuitrijden zoals aangeleerd tijdens niveau 1 onder de knie heeft.

Tijdens het niveau 1+ leggen we de nadruk op het bijschaven van de rijlijnen, het focussen op de rempunten en het inhalen van andere deelnemers.

NIVEAU 2 Zolder

Als je tijdens het vrij rijden  in de minder snelle groep rijdt en je wil je rijstijl en je rondetijden verbeteren dan moet je eens niveau 2 volgen.
Per 5 rijders krijg je één instructeur toegewezen die je de ganse dag begeleidt en je met raad en daad bij staat.
Tijdens niveau 2 worden er 6 sessies van 20 minuten op circuit gereden. Tijdens deze sessies worden er door de instructeurs video-opnames gemaakt. Aan de hand van deze opnames wordt de rijtechniek van deelnemers bijgeschaafd.
Door dat de groepen veel kleiner zijn, zijn de aanwijzingen van de instructeurs tijdens niveau 2 zijn veel persoonlijker. Daardoor zult u nog sneller vorderingen maken.

De meeste deelnemers aan deze cursus kunnen daarna de overstap maken naar de snelle groep van het vrij rijden.

Advanced Riding Training (ART)

De Advanced Riding Training is er voor de piloten die normaal meerijden in de snelle groep van het vrij rijden of al deelnemen aan de No Budget Cup, Van Zon Sprint Series of de Club MET.

Wil je je chrono’s merkelijk verbeteren, veel later remmen en nog sneller op de gas ? Ben je het beu dat die andere rijder op dezelfde motor net iets sneller is dan jou … dan moet je de ART volgen !

Ideaal gezien moet je rondjes kunnen draaien in minder dan 1’55’’ om te kunnen deelnemen aan de ART.

Er worden kleine groepen gemaakt die ook 6 sessies van 20 minuten het circuit op gaan.

Bastien Mackels ( Kampioen Superstock IDM 2013 en piloot Superbike IDM 2014 ), Leon Bovée ( IDM Superstock 2014 ), Wim Van de Broeck ( Belgisch Kampioen SS600 2013 ), Eddy Geudens ( Van Zon Sprint Series en Club MET Kampioen 2013 ) zijn de TOP-instructeurs die zich over jullie zullen ontfermen in de ART. Dit alles terwijl Werner Daemen waakt over de kwaliteit van de opleiding. Werner zal trouwens regelmatig zelf met de BMW S1000RR het circuit op gaan om de rijders uit de Advanced Riding Training te begeleiden.

ALGEMENE INLICHTINGEN

Inschrijven op één van onze circuitdagen dient verplicht te gebeuren via internet.
Op een cursusdag in Zolder is er ofwel Niveau1 en 1+, ofwel Niveau2 en ART.
Deze dagen gaan over algemeen door op een maandag of een vrijdag.
Dat zijn dagen met “originele uitlaat”. Zoals de naam het al aangeeft zijn alleen motoren met een originele uitlaat of met dB-killer toegelaten.
Op alle circuitdagen zijn er groepen “Minder snel” en “snel” voorzien in het vrij rijden.

De verplichte technische controle van de motoren begint om 7uur. De inschrijvingen op het secretariaat gebeuren tussen 7 en 9 uur.

In de paddocks is er 220V beschikbaar (voorzie een blauwe campingstekker).

In de paddocks van Zolder en Assen is een tankstation. Het functioneert alleen met betaalkaart. In Mettet is er geen tankstation in de paddock, maar wel net buiten het circuit, op de openbare weg.

Op het circuit van Zolder kan je voor een hapje en een drankje terecht in de OTO-Bar, in de paddock.