Omschrijving wedstrijden

Club MET-competitie bestaat uit 5 endurance-wedstrijden waarvan het klassement wordt opgesplitst in 2 verschillende kampioenschappen met een derde podium eraan vast geknoopt…

 

1/ Endurance Trophy

 

Endurance Trophy wordt samen met de Endurance Challenge gereden maar met een apart klassement. De teams bestaan uit maximum 3 piloten die de wedstrijden rijden op dezelfde motorfiets.

Er wordt een opdeling gemaakt in klasse 600 en 600+.

De motoren in de klasse 600+ zijn verplicht 1 generatie oud ( +/- 5 jaar )

Dus :    Honda CBR1000RR met uitlaat in de zit

Suzuki GSX-R tot en met 2008

Kawasaki ZX10-R tot 2008

Yamaha YZF-R1 tot en met 2008 ( bv. de motor waarmee Erwin Vandikkelen in 2012

Ducati 1098

Ktm RC8 1148

Aprillia alle 2 cylinders

Dit zijn dus geen oude trage motoren. Bijvoorbeeld : de Yamaha waarmee Erwin Vandikkelen in 2012 heeft bewezen dat hij nog altijd de snelste man in Zolder is is een motor die in aanmerking komt voor de Trophy.

 

2/ Endurance Challenge

 

In tegenstelling tot de Endurance Trophy rijden de piloten in de EC elk met hun eigen motorfiets. Dit mogen zelfs motoren zijn van een totaal verschillende cilinderinhoud !! De teams bestaan uit maximum drie piloten. Net als de Endurance Trophy is de EC een teamkampioenschap. Men scoort dus punten per team en niet individueel.

Het maakt dus niet uit wie rijdt voor welk team.

De EC wordt opgesplitst in een categorie 600 en 600+. Wanneer teams zijn samengesteld uit motoren 600 en 600+ zal de 600+ altijd doortellen bij toewijzing van de categorie.

Bv. Een team met … Yamaha R1 en een Yamaha R6 komt uit in de categorie 600+

                                2 Yamaha’s R1 en een Yamaha R6 komt uit in de categorie 600+

                                       Yamaha R1 en 2 Yamaha’s R6 komt uit in de categorie 600

 

3/ Dirty Old Men

 

Om 20ste verjaardag te vieren willen we de oude garde terug aanspreken om elkaar te bekampen zoals vroeger. Daarom … DIRTY OLD MEN ! Stel uw team samen dat gemiddeld meer dan 45 jaar oud is maar waarbij de jongste piloot minstens 45 is (…) en kom in aanmerking voor het podium dat

op het einde van de dag wordt uitbetaald in bier !

 

BELANGRIJK :

Bij een 4-Uren wedstrijd is ieder team verplicht in totaal 10 minuten door te brengen in de pits. Bij de andere wedstrijden zal de totale duurtijd in verhouding staan tot deze 10 minuten. Het aantal minuten zal ruim op voorhand aan de teams worden medegedeeld.

3 redenen hiervoor :

-          Hierdoor strijden teams uit de ET en EC met dezelfde wapens en heeft

iedereen kans om het algemene klassement te winnen

-          We vermijden stress, te snel rijden in de pitlane, te snel en onveilig werken in de pitlane.

-          We vermijden dure aanpassingen aan de motoren.

 

  1. Piloten

Alle piloten worden toegelaten behalve zij die in 2013 deelnemen aan een internationaal kampioenschap. Een uitzondering wordt gemaakt voor het ONK. 

Piloten die met een wild-card aan de start komen van een internationale proef kunnen dit doen in onderling overleg met de organisatie.

De organisatie heeft hoe dan ook de mogelijkheid een piloot of een team al dan niet toe te laten.

 

  1. Kalender

 

To be annoucounced ( begin december )                               

                              

  1. Timing

            Voor alle wedstrijden in Zolder geldt dezelfde timing.

Woensdag

20u00 – 22.00u             inschrijving en boxen laden

Donderdag

07u00 – 08.00u             inschrijving en boxen laden

08u45                           briefing

09u00 – 10u00              vrije training

10u00 – 12u00              gechronometreerde training

13u00 – 17u00              4-uurs wedstrijd

17u20                           podium

 

Voor de buitenlandse verplaatsing en de 500 Miles van Zolder wordt er een aparte timing opgemaakt.

                                              

  1. Financiële bijdrage

            Teams die voor 15 maart 2013 hun financiële verplichtingen voor een volledig seizoen voldoen

krijgen een korting 500€

Zij betalen 3.500€ i.p.v. 4.000€ voor een volledig seizoen.

Per wedstrijd betaalt u 800€

Er moet 50€ lidgeld per piloot worden betaald !! Indien de licentie er komt moet deze kost worden bijgeteld bij het lidgeld.

De datum van betaling is doorslaggevend voor de aanvaarding van uw inschrijving m.a.w. de eerste 50 teams die betalen kunnen rijden.

 

Alle inschrijvingen worden ALTIJD afgesloten 14 dagen voor de wedstrijd.

De eerste 50 teams die betaald hebben rijden ook de wedstrijd. Er moet niet worden gekwalificeerd, alle rijders die zich inschrijven kunnen zeker rijden.

 

  1. Bankgegevens

645 – 1107349 - 32 

            Motorsportschool Zolder                                   

            Lierseweg 190                                                                                                                        

B-2200 Herentals

 

            Voor betalingen uit buitenland :

            Bank Van Breda  -  Fraikinstraat  -  2200 Herentals - België        

            Swift     JVBABE22

            IBAN    BE 90 6451 1073 4932    

           

            Verplicht te vermelden bij de overschrijving :

1/  de naam van het team

2/  de datum van de race of “seizoen 2013” indien u voor een gans seizoen inschrijft.

 

  1. Technisch reglement

Alle veranderingen aan de motoren zijn toegestaan. Race-uitlaten zijn toegelaten al willen wij alle piloten vragen hierin redelijk te zijn. Uitlaten type “GP-dempers” zullen door ons niet worden toegestaan. Redelijkheid is hier gewenst. Bovendien hanteren wij de FIM-norm van 103+4 dB.

Wanneer we naar het buitenland gaan houden we ons aan de norm opgelegd door het circuit waar we te gast zijn.

 

Motoren mogen NIET uitgerust zijn met een snelwisselsysteem voor de wielen en/of een sneltanksysteem. De reglementen op gebied van motorische tuning en vering zijn vrij. Afwijking van de cilinderinhoud van 15% in de klasse 600cc wordt toegestaan ( zo kan bv. de ZX-636 of de Triumph 675 mee in de 600 ). Tweecilinders tot 900cc behoren ook tot de categorie 600cc.

 

Alle motoren moeten uitgerust zijn met volgende veiligheidsvoorzieningen:

-          Borging van de voorrem en achterrem

-          Borging van oliefilter, olievul- en aflaatstop.

-          Middenbok en zijstandaard moet worden verwijderd.

-          Alle motoren zijn voorzien van een olieopvangbak onderaan de kuip met daarin 2 gaten die kunnen worden opengezet in geval van regen.

-          Lichten, spiegels en pinkers moeten worden verwijderd

-          Rugbeschermer is verplicht voor alle piloten.

-          Het gebruik van koelvloeistof in de motoren is ten strengste verboden !! Alleen gewoon water is toegelaten.

 

Motoren moeten verplicht worden voorzien van sponsorstickers. Deze zullen worden opgestuurd aan de teamverantwoordelijke.

 

  1. Nummerborden

Omdat nummerborden voor een goed verloop van de organisatie belangrijk zijn willen we daar dit jaar een fatsoenlijke regel voor waar NIEMAND van mag afwijken.

Alle motoren moeten voorzien zijn van een nummerbord LINKS vooraan, links achteraan en rechts achteraan. Ofwel 1 nummer centraal op de kont van de motor. Nummer centraal vooraan op de motor is ook toegestaan.

Links wil zeggen “linkerzijde als je voor de motor staat”

 

  1. Banden

 

Er kan enkel worden gereden met bandenmerken die hun medewerking verlenen aan de Club MET. De lijst met bandenmerken zal tegen begin december kenbaar worden gemaakt.

Ieder merk mag 1 type slick, 1 type profielband en 1 type regenband aanduiden waarmee wordt gereden.

Banden worden verplicht bij de CLUB MET-bandenservice tegen race-condities aangekocht. De banden worden vooraf gemerkt.

Bij aankoop van iedere band wordt een bon voor 1 gratis opleg meegegeven.

 

Ieder bandenmerk dat partner is van de Club MET verbindt er zich toe per seizoen 10 sets banden te geven welke op het einde van de dag verloot worden onder alle deelnemers aanwezig op de prijsuitreiking in de OTO-BAR.

 

  1. Rode Vlag situatie

Bij een situatie waar door de veiligheid een “code rood” wordt gegeven dienen alle motoren zo snel mogelijk via de pitlane-entry de piste te verlaten. Alle piloten rijden achter elkaar de pitlane door tot aan het einde. Stoppen aan de box is verboden.

Indien alle motoren stilstaan mag 1 mekanieker de motor voor en achteraan opbokken. Piloten blijven bij de motor. Alle verdere assistentie is verboden. Wel mag aan de piloot drinken worden aangereikt.

Indien de piloot in zijn laatste ronde zat en dus zonder benzine dreigt te vallen mag men in overleg met de organisatie 1 liter benzine toevoegen. De piloot is dan wel verplicht de volgende ronde onmiddellijk binnen te komen voor een tankbeurt.

Na iedere ronde volgt er een restart met 2 opwarmronden. Het is de piloot toegestaan na de 1ste opwarmronde binnen te komen voor een pitstop. Hij mag dan terug de piste op na de passage van de laatste van de volledige groep die dan op de piste is.

Een team dat op het moment van de rode vlag net in de pitlane stond mag zijn stop verder uitvoeren en invoegen in de rij van de motoren die op dat moment binnen komen.

 

  1. Pitcrew en uitrusting

Elke pitcrew mag, piloten niet meegeteld, bestaan uit maximum 6 personen. Deze personen zullen zich gedurende de ganse dag moeten kunnen identificeren bij de organisatie. Teams die teveel mensen in de pits hebben zullen daarvoor worden beboet met een tijdstraf. Bij meerdere overtredingen zal het team worden uitgesloten van verdere deelname. Geloof me maar…teveel volk in de pitlane brengt de piloten en de echte crew in gevaar !!

Per team zullen 4 pit-armbanden worden voorzien + 2 armbanden voor aan de muur.

De mensen die instaan voor het tanken ( ook de blusser…) moeten verplicht een helm dragen en een overall.

Kinderen en dieren zijn absoluut verboden in de pitlane.

Elke pitcrew is verplicht te beschikken over een brandblusser van min 9kg !!

 

  1. Pitstops

De wissels in de Pirelli Challenge gebeuren d.m.v. het doorgeven van de transponders. Het tanken van de motoren gebeurt in geen geval in de boxen !!! Direct na het tanken worden de motoren in de box gezet !

 

Pilotenwissels in de Endurance Trophy gebeuren als volgt : piloot komt binnen in pits, motor stil, piloot afstappen, werken, tanken, piloot op de motor, motor starten, weg…enkel en alleen in die volgorde worden wissels geaccepteerd.

 

Bij een 4-Uren wedstrijd is ieder team verplicht in totaal 10 minuten door te brengen in de pits. Bij de andere wedstrijden zal de totale duurtijd in verhouding staan tot deze 10 minuten. Het aantal minuten zal ruim op voorhand aan de teams worden medegedeeld.

 

De controle op de tankprocédure zal stevig zijn. Er wordt enkel getankt met overall aan en helm op. De tanker en de blusser ( met blusser van MINIMUM 9 kg ) hebben gedurende de ganse tankprocedure het vizier van de helm toe. Het dragen een andere soort oogbescherming ( veiligheidsbril ) is ook toegestaan.

 

Iedereen tankt verplicht met een kan die wordt geleverd door de organisatie.

 

Snelheid in de pitlane is vastgesteld op 60km/h en zal vanaf 2013 wordt gemeten met een speedgun.

 

  1. Bestraffingen

Overtredingen tegen het reglement zullen worden bestraft met een tijdstraf. Bij een overtreding tegen het reglement zal door de organisatie een gele kaart of een rode kaart worden gegeven. Een gele kaart komt neer op een waarschuwing. Een 2de gele kaart wordt een rode kaart en dan wordt er 1 ronde afgetrokken van het totaal aantal gereden ronden op dat moment.

            Gele kaart :    Overtreding tegen de pitstopprocedure

                                   Te snel rijden in de pitlane

                                   Valse start

Te laat op de startgrid of prégrid

                                   Inhalen onder de gele vlag

                                  

            Rode kaart :   Niet op de briefing

                                   Inhalen of doorrijden onder rode vlag

 

De bestraffingen zullen worden getoond op de schermen van de chronometrage en het team wordt hiervan op de hoogte gesteld.

 

13     Klassement

Er worden voor 4 categorieën punten toegekend

           

1/  Endurance Trophy 600

            2/  Endurance Trophy 600+

            3/  Endurance Challenge 600

            4/  Endurance Challenge 600+

            5/  Algemeen klassement

 

Puntentelling

Ieder team komt in aanmerking voor de punten van het algemeen klassement EN de punten van de klasse.

Deze worden opgeteld om zo tot een stand te komen in het algemeen klassement.

 

Algemeen klassement :

25, 22, 19, 16, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt

Klassement klasse:

50, 44, 38, 32, 26, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt voor alle teams die finishen.

 

Voor de wedstrijd in het buitenland en de 500 Miles van Zolder worden dubbele punten toegekend. Bij gelijkheid van punten telt het resultaat van de buitenlandse verplaatsing als doorslaggevend.

 

Combiné

 

Er zullen per piloot punten worden toegekend. Deze punten hebben geen belang voor het Endurance-kampioenschap. Deze worden wel samengeteld met de punten die verzameld worden in de Van Zon Sprint Series. Zo komt er op het einde van het seizoen een

combiné-kampioen. DE Motorsporschool-kampioen…met bijbehorende vette prijs en een wisselbeker !

Alle info op www.clubmet.eu

Van Zon Sprint Series

Omdat er helaas bijna geen wedstrijden meer worden georganiseerd voor het Belgisch Kampioenschap heeft de Motorsportschool zijn eigen sprintkampioenschap opgericht.

Deze sprintwedstrijden zijn toegankelijk voor iedereen. Er is geen licentie vereist en de snelle piloten worden in een andere reeks ingedeeld dan de minder snelle piloten. Zo kan er in de meest veilige omstandigheden worden geracet.

In de voormiddag zijn er 2 trainingen van 25 minuten, in de namiddag 2 wedstrijden over 9 ronden.

De races worden gereden in een Supercup en Cup groep waarbij de snelste 50 rijders in de Supercup-groep terecht komen. De andere 50 starten in de Cup-groep.

Voor de resultaten en podiums worden de races van de Supercup-groep en de Cup-groep worden nog eens opgesplitst in 600 en 600+ motoren

Trofeo Forza Rossa

Trofeo Forza Rossa behelst 2 trainingen op zaterdag en 2 sprintwedstrijden op zondag.
We rekenen hiervoor 190€
De wedstrijden zijn toegankelijk voor alle Italiaanse motoren. Zelfs classics zijn toegelaten.
Zowel licentiehouders als niet-licentiehouders mogen deelnemen. Zij strijden ieder voor een apart podium.
Verder wordt er een onderscheid gemaakt tussen 2 kleppers en 4 kleppers.
Simpel en leuk !!